Archive for the ‘Berita’ Category

100 idea/cadangan baru untuk menolong Rakyat Palestine

Gaza Penulis: Walid Al-Ilmi Persoalan yang berkisar dalam minda pemilik hati yang beriman: Apakah yang dapat aku lakukan untuk membantu mereka yang berada di Gaza?Saudaraku… Sekiranya anda ialah seorang doktor atau guru atau artis atau pekerja atau penuntut atau pelajar; lelaki atau perempuan, setiap daripada anda mempunyai peranan masing-masing, maka saya berharap agar anda dapat membaca kesemua peranan yang akan disenaraikan, kenal pasti yang mana satukah yang bersesuaian, kemudian kita laksanakan dan sebarkan sekadar yang termampu; mudah-mudahan anda akan tergolong di kalangan mereka yang berusaha untuk memenangkan Gaza:

1.Berpuasa paling kurang sehari dan doakan untuk saudara-saudara anda di Gaza tatkala berbuka.

2.Himpunkan keluarga anda dan dirikan Qiamullail(bangun malam) dan berdoalah kepada Allah untuk kemenangan Gaza.

3.Menderma walaupun RM 1 untuk pembaik-pulihaan Gaza.

4.Membuat kutipan derma daripada mereka yang berada di jalanan ataupun orang-orang kampung atau rakan-rakan sekerja untuk untuk pembaik-pulihan Gaza.

5.Menghubungi salah seorang daripada ahli Gaza; untuk memotivasikannya dan menaikkan semangat moral: 009708285 + apa-apa  4 nombor , atau 00972599 + apa-apa 6 nombor atau 009702599.

6.Menyertai institusi kewangan dan menyumbangkan kepada Gaza pertama-tamanya bagi setiap orang 10% daripada nilai penyertaan, duit itu dikumpulkan dan disumbangkan ke Gaza.

7.Boikot produk Zionis dan Amerika.

8.Mengedarkan senarai produk yang perlu diboikot kepada rakan-rakan dan kenalan-kenalan.

9.Menghantar mesej ringkas kepada mobil salah seorang di Gaza untuk memotivasikan dan menaikkan semangat moralnya.

10.Menyertai(pent: memanfaatkan)  laman Facebook untuk memberi dorongan kepada ahli Gaza.

11.Menyertai(pent: memanfaatkan)  laman Youtube untuk member dorongan kepada ahli Gaza.

12.Menghantar artikel/esei kepada salah satu akhbar berkenaan sokongan/bantuan kepada Gaza.

13.Mengarang syair/sajak tentang sifat-sifat Yahudi dan keperluan untuk menolong Gaza.

14.Melukis karikatur tentang menolong Gaza.

5.Mereka poster untuk menolong Gaza.

16.Melayari internet untuk mengambil tahu khabar-khabar tentang ahli gaza.

17.Menyertai(pent:memanfaatkan) “chat” dan bantu ahli Gaza.

18.Menziarahi rakan-rakan atau saudara-mara dan menbincangkan isu-isu perang Gaza.

19.Menghantar mesej ringkas doa atau permintaan untuk pertolongan ahli Gaza.

20.Menghantar emel doa atau permintaan untuk pertolongan ahli Gaza.

21.Memusnahkan/merosakkan laman web zionis di internet.

22.Mereka slogan untuk membantu ahli Gaza.

23.Mencipta lagu puisi beratian membantu Gaza.

24.Menyertai acara/aktiviti membantu ahli Gaza(muktamar-demonstrasi…dll)

25.Menghantar surat(pent: atau apa-apa yang sewaktu) ucapan terima kasih kepada ulama yang membicarakan tentang pertolongan kepada Gaza.

26.Menghantar surat kutukan(teguran) kepada ulama yang berdiam diri/tidak membicarakan tentang pertolongan kepada Gaza.

27.Memberi pengajaran kepada salah seorang anak anda tentang Gaza dan melaksanakannya sepanjang hayat.

28.Mengkhususkan perbelanjaan harian untuk seorang anak Gaza sama sepertimana anda memberikannya kepada anak anda.

29.Membentuk suatu ikatan atau perhubungan untuk menolong Gaza dan berkali-kali mengulang untuk melebarluaskannya.

30.Memperbanyak zikir kepada Allah dan doa untuk pertolongan kepada Gaza pada setiap kali waktu lapang.

31.Ketika anda pergi bersolat di masjid yang tidak imamnya membuat qunut nazilah maka dorongkan beliau agar melakukannya.

32.Mengecat dinding rumah anda dengan tulisan yang berbunyi seperti: Kami semua berjihad pada jalan untuk membantu kemenangan Gaza.

33.Praktis riadah yang membina persediaan untuk berjihad di Palestin.

34.Jika anda tahu bahasa Ibrani atau Inggeris, maka sertailah(pent: manfaatkan) ruangan “chat” untuk menyampaikan mesej bantu Gaza kepada orang asing, jika tidak boleh berbahasa asing bolehlah dimanfaatkan ruangan “chat” dengan menyebarkan idea bantu Gaza kepasa sesama bangsa.

35.Meninggalkan rokok dan dadah, bertaubat kepada Allah supaya doa dimakbulkan Allah bagi membantu Gaza.

36.Menghadap salah seorang kerabat atau sesiapa jangan bercakap tentang membantu Gaza dan minta dia yang bercakap tentang hal itu.

37.Jikalau anda mempunyai saudara di parlimen atau DUN atau di media atau pegawai keamanan atau ahli politik, bicara kepadanya tentang peranan beliau dalam membantu Gaza.

38.Membantu mereka yang ditahan dengan sebab membantu Gaza.

39.Menyumbang majalah(pent: poster/risalah) di dinding masjid atau di pintu masuk blok kediaman berkaitan membantu Gaza.

40.Menghafaz surah At-Taubah dan dan mempelajari tafsirnya daripada mana-mana buku tafsir.

41.Menghafaz surah Muhammad dan dan mempelajari tafsirnya daripada mana-mana buku tafsir.

42.Menghafaz surah Al-Anfal dan dan mempelajari tafsirnya daripada mana-mana buku tafsir.

43.Menghantar mesej/surat-surat kepada pemimpin-pemimpin rakyat(ahli parlimen/ADUN) atau pihak keamanan atau pihak informasi(media/penyiaran) berkenaan membantu Gaza.

44.Menyertai/memanfaatkan forum dalam internet untuk membantu Gaza.

45.Menyertai/memanfaatkan blog di internet untuk membantu Gaza.

46.Jika anda seorang pelajar maka sertailah radio/penyebaran di sekolah untuk membantu Gaza.

47.Jikalau anda ialah penuntut di universiti sebarkan kefahaman yang sahih tentang situasi di Palestin di kawasan universiti.

48.Menyertai aktiviti di universiti dan fakulti anda untuk membantu Gaza.

49.Meminta izin daripada doktor/pensyarah sebelum bermulanya kuliah untuk menyampaikan sepatah-dua kata berkenaan darurat dan kewajipan membantu Gaza.

50.Mengarahkan aktiviti dan program persatuan pelajar di fakulti anda kepada membantu Gaza.

51.Menjadikan aktiviti komuniti pelajar terarah kepada membantu Gaza.

52.Menampal/menggantung poster di kelas dan sekolah anda berkenaan membantu Gaza.

53.Jika anda ialah majikan atau pekerja di mana-mana firma maka bersolat sunat sebanyak dua rakaat sebelum bersurai, dan berdoalah kepada Allah agak menurunkan bantuan kepada Gaza.

54.Meletak kertas di atas meja atau papan hitam pensyarah atau guru: “Mohon jasa baik untuk menceritakan kepada kami tentang Gaza” atau “Doakan untuk bantuan kepada Gaza”.

55.Sebarkan peta Palestin dan Gaza.

56.Membuat sesuatu seperti makanan atau cenderahati dan jualkannya untuk membantu Gaza.

57.Membicarakan ketika berkomunikasi tentang membantu Gaza, atau berdoa kepada Allah agar membantu Gaza.

58.Suburkan dalam jiwa anda ruh jihad untuk membantu Gaza.

59.Menghantar surat ucapan terima kasih kepada semua media informasi yang membantu Gaza.

60.Menghantar surat kecaman/teguran kepada media informasi yang mengabaikan Gaza.

61.Mempelajari bersama-sama anak-anak anda sejarah Gaza dan Palestin.

62.Mempelajari bersama-sama rakan-rakan tentang syuhada Gaza dan kisah hidup mereka.

63.Namakan anak-anak anda dengan nama-nama syuhada Gaza.

64.Namakan jalan-jalan dengan nama-nama syuhada Gaza.

65.Menghantar surat/memorandum kepada Perdana Menteri agar membantu Gaza.

66.Menghantar surat kepada Ketua Majlis Rakyat atau Penasihat untuk membantu Gaza.

67.Menghantar surat kepada ketua menteri-menteri untuk membantu Gaza.

68.Menghantar surat kepada datuk Bandar anda untuk membantu Gaza.

69.Membantu orang yang ingin syahid atau menyediakan orang untuk syahid.

70.Memberi reaksi kepada mereka yang tidak mengendahkan untuk membantu Gaza.

71.Menyertai dengan menghubungi/memberi reaksi kepada saluran-saluran bebas yang membantu Gaza

72.Menyertai dengan pandangan anda untuk membantu Gaza dalam pungutan suara di pelbagai laman elektronik.

73.Bertanyakan pada salah seorang ulama berkenaan isu/situasi Palestin.

74.Menggantung dokumen mempertahankan Gaza di rumah anda.

75.Menggantungkan di kenderaan anda poster untuk membantu Gaza.

76.Memakai mafela/selendang Palestin.

77.Membuat tabung derma di rumah untuk membantu Gaza.

78.Menyebarkan idea/cadangan tabung.

79.Duduk bersama ahli keluarga sambil berharap membina hubungan nurani dengan penduduk-penduduk Gaza.

80.Meninggalkan dosa membina bantuan kepada Gaza.

81.Menghimpunkan gambar syuhada Gaza dan Palestin.

82.Mengadakan pertandingan kad berkenaan membantu Gaza.

83.Teater berkenaan membantu Gaza.

84.Menggantung gambar tanda sokongan pada Gaza di tempat anda atau tempat kerja.

85.Lagu dan nasyid berkenaan Gaza.

86.Mempraktikkan fadilat amar makruf nahi munkar untuk kemenangan dan membantu Gaza.

87.Mengeluarkan produk yang bergambar Gaza. (T-shirt, buku, risalah, pembaris, pen).

88.Menamakan nama syuhada atau negeri-negeri Palestin pada tempat anda atau blok anda.

89.Menamakan nama syuhada atau negeri-negeri Palestin pada kumpulan atau pasukan sukan.

90.Memasang papan tanda di jalan: Kami semua berjuang bersama ahli Gaza.

91.Jikalau anda seorang guru sejarah, tuliskan sejarah Yahudi dan Palestin.

92.Jika anda seorang majikan yang bebas maka sebarkan idea/cadangan anda bagi menolong Gaza kepada mereka yang ragu-ragu dan kumpulkan sumbangan daripada mereka.

93.Menyampaikan ucapan ringkas di masjid atau tempat kerja tentang Gaza setiap kali selepas solat.

94.Menulis ayat-ayat Al-Quran dan hadis tentang membantu orang yang dizalimi di papan kenyataan masjid.

95.Jikalau anda seorang peniaga sediakan plastik untuk pelanggan yang tercetak padanya kata-kata berkenaan membantu Gaza.

96.Jika anda seorang doktor tulis pada preskripsi(atau kertas lain): Ya Allah bantulah mujahidin di Gaza(atau sewaktu dengannya).

97.Sumbangan kepada Gaza bernilai bil selama satu hari.

98.Jika anda seorang guru tulis pada nota yang dihasilkan oleh anda hadis-hadis dan ayat-ayat tentang Gaza dan Yahudi.

99.Menyumbang dengan nilaian kuota bagi seorang pelajar sebagai membantu Gaza.

100.Jika anda seorang farmasi sumbang satu persen daripada keuntungan(harian-mingguan-bulanan) untuk membantu Gaza.

101.Menyertai rombaongan mujahidin ke Gaza.

102.Menjaga solat berjemaah di masjid dan berdoa kepada Allah agar membantu Gaza.

103.Menjauhi wang sumber haram supaya Allah membantu Gaza.104.Menyertai kempen pendaftaran untuk persediaan bagi syahid pada jalan membebaskan bumi itu.105.Menyumbangkan kaset(pent: ceramah atau nasyid yang berkaiatan) bagi membantu Gaza

106.Menyumbang buku kecil berkenaan membantu Gaza.

107.Mendedahkan dan menyatakan keengganan pemulihan hubungan dengan Yahudi.

108.Mempelajari bersama anak-anak anda sifat-sifat Yahudi.

109.Menyebarkan sifat-sifat Yahudi kepada sesiapa yang anda kenal.

110.Menyebarkan bahawa jihad ialah satu jalan kepada sesiapa yang anda kenal.

111.Menolak segala salah-faham berkenaan pelarian Gaza dan bahawa Hamas yang bertanggungjawab terhadap berlakunya serangan itu, sekiranya anda tidak mengetahuinya maka anda boleh mengetahuinya melalui laman-laman berikut:

Islam Online http://www.islamonline.net

Ikhwan Online http://www.ikhwanonline.com

Manarat Web http://www.manaratweb.com/

Multaqa Ikhwan http://www.ikhwan.net/vb/

Nafizah Misr http://www.egyptwindow.net

Gaza under siege and fire http://qudsday.org/gaza

Sharkia Online http://sharkiaonline.com/

112.Mengutus suat berterima kasih kepada ulama yang menyokong dan membantu Gaza.

113.Mengutus surat kecaman/teguran kepada ulama yang diam daripada kebenaran dalam membantu Gaza.

114.Menyebarkan semangat bercita-citakan kemenangan Gaza dengan cara yang pelbagai.

115.Menyediakan slide show power point bagi membantu Gaza.

116.Meneruskan (dan menyertai) ruang program yang baik, membina Islam dalam diri dan membantu Gaza.

117.Mereka permainan kanak-kanak berkaitan membantu Gaza.

118.Menulis cerita untuk kanak-kanak tentang membantu Gaza.

119.Menambahkan cadangan baru bagi membantu Gaza.

120.Menyebarkan artikel ini sekadar termampu.Akhirnya, maaf Palestin; sepatutnya kita berbicara mengenai kewajipan kita terhadap bumi Palestin seluruhnya, tetapi kami fokus pada Gaza kerana ia sedang cedera berdarah sekarang…Diterjemah daripada artikel asal di http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=44485&SecID=360
Maaf segala silap dan kurang…

Jom sama-sama kita manfaatkan stiap ruang yang ada untuk membantu saudara kita.

Advertisements

~MERDEKA MERDEKA~

Assalamu’laikum w.b.t

Sudah lama saya tidak mengupdate blog ini. Sebenarnya tidak mempunyai masa yang cukup untuk membuka blog dan  mengupdate. Memandangkan saya dalam fatrah perperiksaan bagi perlajar al-azhar jurusan Syariah Islamiah, tahun 4, yang bermula pada 16 januari 2010 yang lepas dan baru saja berakhir semalam, 30 jan 2010.

Peperiksaan ni, sangat memenatkan, tapi dengan peperiksaan kita sedikit sebanyak dapat menguji sejauh mana ilmu yang telah perolehi. Harapan saya, semoga Allah memudahkan urusan saya.

Walau bagaimana pun, kebetulan tarikh peperiksaan dengan  jadual perlawanan liverpool hampir sama. cuma yang membezakan adalah waktu.. So, semalam agak seronokla, selesai je peperiksaan bagi madah Qowaid Fiqhi, saya terus pulang untuk menonton dan disamping memberi sokongan moral kepada pasukan kesayangan aku yg hampir lumpuh. nasib baik menang semalam lawan bolton, hasil jaringan kuyt dan insua. 2-0

Semasa peperiksaan Qowaid Fiqhi semalam, aku agak simpati pada seorang pelajar malaysia, ntah dari negeri mana, dia dihalau dari dewan peperiksaan, gara-gara menulis ‘toyol’ di atas permbaris. Aku akui Qowaid Fiqhi memang satu madah yang sangat payah, kata orang madah killer bagi peperiksaan fasal 1. Kalu fasal 2 nanti, yang saya jangkakan pada pertengahan mei 2010, lagi banyak madah killer-nye.

So, untuk pelajar yang belum merdeka lagi, hehe, usahala sungguh-sungguh, jangan menyesal kemudian hari. mcm kena atas kepala sendiri ;D

Selamat Tahun Baru 2010

Assalamu’laikum..

Mula-mula skali, saya ingin mengucapkan selamat tahun baru. Terlalu cepat masa berlalu rasanya, 2009 sudah 6 hari meninggalkan kita. Seolah-olah seperti baru semalam menyambut 2009. Semoga hari-hari yang telah berlalu pergi itu dapat kite renungkan balik dan mengambil teladan dan pengajaran yang berguna untuk kita mulakan sesuatu yang baru untuk tahun yang baru. Kata orang mulakan azam baru.

Kekadang terasa masa berlalu terlalu pantas. Bila saya renungkan balik 4 tahun dulu, ketika masih berada di malaysia tanah airku. Hari-hari terakhir sebelum saya berangkat ke mesir. Pada waktu tu, terbayang dalam fikiran saya, 4 tahun yang harus saya tempuhi di mesir adalah terlalu lama. Rancangan saya pada waktu tu ialah ingin kembali ke malaysia setiap 2 tahun. Tapi yang terjadi sebaliknya, sedar sudah hampir 5 tahun saya di mesir tanpa pernah kembali ke malaysia. InsyaAllah, saya mesti balik tahun ini. So, kawan-kawan doakanlah saya.hehe

Akhir kata SELAMAT TAHUN BARU 2010. Kullu Sannah waantu Bikhoir.

Wassalam

Ini Baru Betul-Betul HULK

Betul ke ni? Itulah ungkapan pertama dari mulut saya. Saya sendiri tidak tahu..adakah ianya benar atau karut.

Seorang pemuda berbangsa arab. Beliau berasal dari mesir. Membunyai 4 orang isteri dan di kurniakan 35 org anak. Beliau dikatakan, memiliki kegagahan yang luar biasa. Anda lihatlah sendiri video dibawah ini, percaya atau tidak terpulang pada anda:

Adakah Anda Pengidap Disleksia?

Adakah anda pengidap disleksia. Cuba-cubala check ye. Seorang kawan saya gelisah apabila dikatakan dia pengidap disleksia. Jadi di bawah ini sedikit sebanyak maklumat tentang disleksia:

Apakah Disleksia

Disleksia terdiri daripada dua perkataan Yunani iaitu “DYN” bermakna susah, dan “LEXIA” bermakna tulisan. Disleksia bukannya satu penyakit, tetapi merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira. Oleh itu dyslexia merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah untuk membaca dan menulis walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal.

Mereka yang mempunyai Disleksia bukannya menghadapi kecacatan malah sebahagian daripada orang-orang yang terkenal juga mempunyai disleksia. Sesetengah mereka yang mempunyai keadaan disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan yang panjang, dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan, dan sifir. Setiap orang dengan disleksia mempunyai masalah yang tidak serupa dengan orang lain dengan disleksia.

Kanak-kanak yang mengalami disleksia bukanlah tergolong dalam golongan yang bodoh. Daripada kajian-kajian mendapati mereka mempunyai tahap kecerdasan intelektual yang normal dan tidak mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan.

Ciri-Ciri Pengidapnya

  1. Selalunya dikesan pada peringkat awal persekolahan kanak-kanak.
  2. Lambat membaca dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.
  3. Ketika membaca, sering mengurang dan menambah pada sesuatu perkataan.
  4. Sering keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya ‘b’ dianggap ‘p’ dan ‘p’ dianggap ‘q’.
  5. Perhatian mudah terganggu atau gagal untuk menghabiskan sesuatu kerja hingga habis.
  6. Cenderung menjadi seorang yang impulsif atau sering mengikut perasaan sendiri tanpa memikirkan orang lain.
  7. Sering berlaku di kalangan lelaki.
  8. Kerap berlaku di kalangan pasangan kembar, kanak-kanak yang lahir tidak cukup bulan, anak-anak yang lahir daripada ibu yang sudah berumur, dan kanak-kanak yang pernah mengalami kecederaan pada kepala.
  9. Masalah disleksia boleh berlanjutan sehingga dewasa.

Punca Disleksia

Punca disleksia dipercayai akibat daripada cara kerja otak yang berbeza daripada keadaan yang normal. Apabila ujian imbasan dijalankan ke atas penghidap disleksia, didapati cara otak mereka memproses maklumat agak berbeza daripada biasa. Perbezaan ini mungkin disebabkan oleh kecacatan pada otak yang berlaku semasa dalam kandungan ataupun daripada kemalangan.

Faktor keturunan juga dikatakan sebagai salah satu punca disleksia. Kajian perubatan di barat mendapati kanak-kanak penghidap disleksia mempunyai latar belakang keluarga yang ada turut mempunyai penghidap sindrom berkenaan.

Rawatan

Disleksia hanya dapat dikesan apabila beberapa ujian dilakukan ke atas pesakit di bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas disleksia. Penyakit ini boleh dirawat tetapi tidak boleh diubati. Penghidap disleksia lazimnya akan diberi rawatan secara terapi untuk meningkatkan kemahiran linguistik, berfikir, dan sosial.

Manusia, Malaikat Dan Syaitan

Manusia , Malaikat , Syaitan

Manusia – Eh, dah subuh dah?
Malaikat – bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ….
Syaitan – Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini…awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia – Nak makan, laparlah ??
Malaikat – Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah…
Syaitan – Ahh, tak payahla… dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .

Manusia – Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat – Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan – Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia – Alamak, dah lewat!
Malaikat – Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan – Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia – Azan sudah kedengaran.. .
Malaikat – Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan – Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia – Eh, eh… tak boleh tengok ini, berdosa…
Malaikat – Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan – Perggghh… best tu… . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia – Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat – Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan – Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? .

Manusia – Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat – Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan – Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2… pandai2lah?

Manusia – aku telah berdosa…
Malaikat – Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan – Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat… lagipun muda hanya sekali….rugila. .. (kalau sempatla)

Manusia – Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat – Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu …
Syaitan – Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu…Jomlahhh?

Manusia ? Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat – Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu…
Syaitan – Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu…

MORAL : Sesungguhnya syaitan, musuh utama manusia tidak pernah berputus asa untuk menyesatkannya.

Di manakah kita ?

Boikot merupakan pemulauan orang ramai terhadap sesuatu perkara.Contohnya,pada masa kini,ramai masyarakat dunia memboikot barangan yahudi kerana Israel(yahudi) telah melancarkan serangan diatas bumi Palestin(Gaza).Tetapi,sampai bila penyelesaian boikot ini akan berakhir?

boykotBoikot merupakan penyelesaian yang daif untuk menyelesaikan masalah yang berlaku di bumi Palestin(Gaza).Kenapa penyelesaian boikot ini dikatakan daif?kedaifan penyelesaian ini adalah kerana,tidak seorang individu pun yang memboikot barangan yahudi secara 100%.Mengikut kajian dan soal selidik,ada sesetengah individu yang memboikot mengikut musim dan ada juga yang memboikot secara tidak menyeluruh.

Seterusnya,apabila seseorang individu tersebut memboikot barangan yahudi mengikut musim,keganasan di Palestin(Gaza) akan berlaku semula.Maksud memboikot mengikut musim disini,jika keganasan tidak berlaku di bumi Palestin(Gaza) pada hari ini,berkemungkinan individu yang memboikot barangan yahudi mengikut musim tersebut akan membeli barangan yahudi juga.

Selain itu,memboikot secara tidak menyeluruh juga merupakan penyelesaian yang begitu daif.Kenapa memboikot secara tidak menyeluruh merupakan penyelesaian yang begitu daif?kedaifan penyelesaian ini adalah kerana,mengikut kajian,tidak ada seorang pun yang memboikot secara menyeluruh.Mengikut kajian juga,jika satu orang memboikot sebanyak 50% yakni tidak menyeluruh,50% lagi akan disalurkan kepada bantuan tentera Israel(yahudi).

boikot israelSecara kesimpulannya,jelaslah bahawa jihad merupakan penyelesaian yang tepat untuk menyelesaikan masalah di bumi Palestin(Gaza).Dan,ape yang penting,pelancaran jihad adalah wajib bagi sesebuah negara,bukan daripada persatuan,parti politik,ahli korperat dan lain-lain.Seterusnya,hanya negara khilafah sahajalah yang dapat menyelesaikan masalah ini.

Sama-sama kite fikirkan..